Blogger Widgets

Ads 468x60px

Labels

11 augustus 2012

Review: The Hungergames #1#2#3



Eigenlijk wilde ik een review schrijven over alle 3 de delen in the hungergames serie. Ik had de film al in de bioscoop gezien, dus wist ik al wat er in deel 1 zou gebeuren. Verder waren mijn verwachtingen eigenlijk niet heel erg hoog.

Nu het zomer is en ik eindelijk weer alle tijd heb om boeken te lezen, besloot ik ze toch te lenen uit de bibliotheek. Na een aantal bladzijden was ik al hooked. Ook al is de verhaallijn van de film heel erg dicht bij die van het boek gebleven, toch zijn er enkele details die het boek meer heeft, die het verhaal net wat meer diepte geven.

De personages zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt met ieder een heel eigen karakter. Ze zijn allemaal sterk en heel herkenbaar.
De gebeurtenissen zijn spannend en zeer beeldend beschreven. Ben je eenmaal begonnen met lezen, zul je niet meer kunnen stoppen.
De gekozen setting van een dystopia, een hypermoderne stad met juist bijna middeleeuwse districten vind ik erg origineel en vernieuwend. De dystopia is na het succes van deze trilogie in veel meer boeken verschenen. Maar Suzanna Collins was toch echt de eerste.

Nadat ik deel 1 met veel plezier en spanning had gelezen, begon ik in deel 2.
Dit deel was duidelijk een soort van overgangsdeel van boek #1 naar boek #3. Het duurde erg lang voordat alles een beetje op gang kwam. Toch was de cliffhanger adembenemend.

En dan boek #3:

Mijn handen trillen nog na. Zo aangrijpend was het om het derde boek ( Mockingjay) in The Hungergames trilogie te lezen.

De rebellen, het gevecht tegen het strenge regime, de "nieuwe" leider die, net zo radicaal, de macht over probeert te nemen in alle chaos, de gemakkelijkheid waarmee mensen te manipuleren zijn en die ene zeldzame enkeling die niet blind orders opvolgt, die zelf blijft nadenken.
Oorlog die mensen tot waanzin drijft en die trauma's met zich meebrengt die zelfs na twintig jaar nog niet verdwenen zijn.

Dit is niet alleen fictie. Dit gebeurt nog iedere dag, ieder uur, overal ter wereld.

Mijn stem blijft nog even weg. Net zoals bij de stomme slaven.
Dit boek heeft een diepe indruk achtergelaten bij mij.

Suzanne Collins heeft met dit boek een prachtig kunstwerk afgeleverd. Zo'n zware boodschap en toch geschikt voor zo'n breed publiek. Petje af.

Het is lang geleden dat een boek zoveel indruk op mij heeft gemaakt en vanaf nu behoort Mockingjay tot het zeer geringe aantal boeken die ik tot mijn favorieten reken.

Zeker de moeite waard om te lezen.

Céline

1 reacties:

  1. heey ik heb je genomineerd voor een award

    http://blogthase.blogspot.nl/2012/09/award.html

    lees op mijn site wat het inhoud

    (L)

    BeantwoordenVerwijderen

 

Forward